kaibosh-bkg

Brillefin merkevare

Her er historien om hvordan to bergensere og en københavner sammen med Jimmy Royal ønsker å snu opp ned på brillebransjen. Teorien bak er at briller ikke bare er et verktøy, det er også moteplagg på lik linje med sko og vesker.

Anders Aakre, Kreativt ansvarlig

Bergensbaserte Flo Skandinavia har i mer enn et tiår hatt eksklusiv lisens på brilleinnfatningene til Cheap Monday og Bruuns Bazaar og kjenner optikerbransjen godt. Da de kom til Jimmy Royal var målet deres like enkelt som det var ambisiøst: Å snu opp ned på hvordan briller selges.

Tanken var at briller har en like naturlig plass i motebutikker som de har i klassiske brillebutikker. Og med salg på nett kan de snakke direkte til brillebrukerne uten å måtte gå via de optikerkjedene.

Det er på tide at folk får muligheten til å matche antrekket med et par briller, på lik linje som de matcher sko og smykker. Det er ingen forskjell. Behovet endrer seg med sesongen, antrekket eller humøret for den saks skyld.

– Michelle Rowley, Managing Director i Kaibosh

Kaibosh har hovedsete i Bergen og de nordiske røttene har vært viktige å holde på i den visuelle identiteten som har blitt utviklet.

– Utviklingen av den visuelle identiteten og språket til Kaibosh henter inspirasjon fra FMCG-produkter som evner å vise kvalitet og kvantitet samtidig. Uttrykket vi endte opp med har klare referanser til produktene samtidig som de også spiller på lek og moro. En Kaibosh-brille skal aldri stå alene, den skal leve sammen med andre modeller både hjemme og i butikk sier Anders Aakre, Kreativ leder i Jimmy Royal.

Kaibosh ble lansert i Norden i mai 2013, og kan fås i utvalgte klesbutikker blant annet lot333 i Bergen og Freudian Kicks i Oslo. Full oversikt over forhandlere finner du på deres egen nettbutikk.