matprat_bg

Å skape matfolk

Hver uke er hundretusenvis av mennesker innom matprat.no. Det kryr med andre ord av hobbykokker og matinteresserte folk som leter etter inspirasjon, oppskrifter og kunnskap om mat. MatPrat ønsket å engasjere og begeistre kundene i enda større grad. Dermed begynte vi å skape MatFolket.

Mona Jensen, Strategisk rådgiver

I forbindelse med utvikling av ny kommunikasjonsplattform for MatPrat er det utarbeidet en ny digital strategi. Målet var å flytte MatPrat fra å være en «oppskriftsdatabase» til å bli bli et «community». For å klare å engasjere målgruppen, måtte vi involvere dem. Vi ønsket å involvere målgruppen såpass at de kunne stå for mye av innholdet og distribusjonen selv. Visjonen ble å utvikle en et helt nytt konsept og kommunikasjonsplattform som eies av MatPrat. Matprat.no skulle i enda større grad enn tidligere være «huben» i all kommunikasjon med målgruppen.

Vi ønsket å vri kommunikasjon fra betalte kanaler til fortjente kanaler, der matprat.no er hovedkanalen. Ved å bygge sosiale koblinger inn i de aktiviteter som gjennomføres, kunne målgruppen bidra til å spre informasjon og inspirasjon videre til sitt nettverk.

– Mona Jensen, Strategisk Rådgiver

Med inspirasjon fra sosiale nettverk som Pinterest, Spotify, Facebook, Path og Foodily utviklet vi et community som fikk navnet MatFolket. MatFolket fungere som stedet man oppsøker for å finne inspirasjon samtidig som man kan lagre oppskrifter og innhold relatert til mat og det sosiale rundt maten. Det kan være eksterne oppskrifter, MatPrat sine filmer, andre MatFolk sine oppskrifter eller innhold du produserer og legger inn selv.

Nettløsning er responsiv ned til nettbrett. For å optimalisere lastetid og brukervennlighet på små skjermer er det utviklet en tilpasset mobil løsning som presenterer innhold og funksjonalitet på en litt annerledes måte.  

Besøk MatPrat.no for å bli bedre kjent med MatFolket.

 

— Se flere av våre arbeider: